THE SUPERVISED INTERNSHIP IN GRADUATE STUDIES: ELEMENTS OF TEACHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.626
Abstract views: 404 / PDF downloads: 449

Keywords:

Supervised internship, Postgraduate studies, Teacher Training, Teaching Improvement Program

Abstract

The present work is part of the research field of teacher training for Higher Education and aims to investigate the supervised internship in teaching within the scope of the Graduate Programs of the Escola de Enfermagem/USP de Ribeirão Preto (EERP), identifying in the activities developed by postgraduate students, contributions to the training of teachers in different contexts. In qualitative research, an exploratory methodology is used with an approach of document analysis and content analysis. The research corpus consists of the Final Internship Report regarding the analysis of the activities developed by the graduate students in the Supervised Teaching Internship (ESD), the second stage of the Teaching Improvement Program (PAE), at the postgraduate level, at EERP-USP. The results point to diversified activities that support the organization of pedagogical work in a critical perspective, but present some indications of instrumentality when referring to the teaching concept.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do Ensino Superior: desafios e políticas institucionais. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2012

BOGDAN, Robert; BICKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto, 1997.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 295-315.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília. Diário Oficial da União, de 23 de dezembro de 1996, p. 27.833.

CONTE, Karina de Melo. Espaço formativo da docência: um estudo a partir do programa de aperfeiçoamento de ensino (PAE) da Universidade de São Paulo. 2013. 190 p. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo.

CUNHA, Maria Isabel da. Docência na universidade, cultura e avaliação institucional: saberes silenciados em questão. Revista Brasileira de Educação [online], v. 11, n. 32, p. 259-271, 2006.

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. Cadernos de Pedagogia Universitária, Pró-Reitoria de Graduação, Universidade de São Paulo, São Paulo, n. 6, 2008.

CUNHA, Maria Isabel. Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira e Marin; Brasília: CAPES: CNPq, 2010.

CUNHA, Maria Isabel. O bom professor e sua prática. 24. ed. Campinas, Papirus: 2012.

CUNHA, Maria Isabel. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 75, p. 121-133, mai./jun. 2019.

D’ÁVILA. Cristina Maria. Ser professor na contemporaneidade: desafios, ludicidade e protagonismo. 2. ed. Curitiba: CRV, 2013.

D’ÁVILA. Cristina Maria; VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Didática e docência na educação superior: implicações para a formação de professores. Campinas: Papirus, 2012.

D’ÁVILA. Cristina Maria; VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Profissão docente na educação superior. Curitiba: CRV, 2013.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Entre a lógica da formação e a lógica das práticas: a mediação dos saberes pedagógicos. Educação e Pesquisa [online], v. 34, n. 1, p. 109-126, 2008.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

MASETTO, Marcos. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. São Paulo: Summus: 2012.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no Ensino Superior. Vol. 1. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PIMENTA, Selam Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

PACHANE, Graziela Giusti.; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. A importância da formação didático pedagógica e a construção de um novo perfil para docentes universitários. Revista Ibero-americana de Educación, Madrid, v. 3, n. 1, p. 2-13, 2004.

SOARES, Regina Soares; CUNHA, Maria Isabel da. Programas de pós-graduação em Educação: lugar de formação da docência universitária? Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 7, n. 14, p. 577-604, dez. 2010.

HULMAN, Lee (org). The wisdom of pratice: essays on teaching and learning to teach. San Francisco: Jossey-Bass, 2004.

UNIVERSIDADE de São Paulo. Diretrizes. Programa de Aperfeiçoamento de Ensino. São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.prpg.usp.br/attachments/article/631/Diretrizes_PAE.pdf. Acesso em: 05 fev. 2022.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e método. 4 ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

ZABALZA, Miguel Antônio. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ZABALZA, Miguel Antônio. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2022-08-29

How to Cite

MARTIN-FRANCHI, G. O. de O. THE SUPERVISED INTERNSHIP IN GRADUATE STUDIES: ELEMENTS OF TEACHER EDUCATION. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 165–179, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i30.626. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/626. Acesso em: 18 may. 2024.