INTEGRATING SCENARIO: A COLLABORATIVE EXPERIENCE IN THE SUPERVISED INTERNSHIP AT THE UNIVERSITY-SCHOOL INTERFACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.589
Abstract views: 406 / PDF downloads: 278

Keywords:

Teacher training, Curriculum, Collaboration, Chemistry teaching

Abstract

This study aims to identify the possible formative contributions for undergraduates in Chemistry who have experienced a curriculum construction experience in a Community of Practice in the Supervised Internship. For the construction of the information, we used the audio recordings and video recordings of the meetings for the elaboration of the Integrating Scenarios proposals and the interviews carried out with the four undergraduate students who participated in the investigation. This information was analyzed in the light of Discursive Textual Analysis, and the results are presented from the emerging category: (a) The formative contributions from the experience in a Community of Practice in the Supervised Internship in Chemistry in the construction of Integrating Scenarios. We consider that the sharing of practices and collaboration between subjects present satisfactory results for these proposals and, at the same time, for the formation of these subjects.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ASSAI, N. D. S.; BROIETTI, F. C. D.; ARRUDA, S. M. O estágio supervisionado na formação inicial de professores: estado da arte das pesquisas nacionais da área de ensino de ciências. Educação em Revista, v. 34, 2018.

BARCELOS, N. N. S.; VILLANI, A. Troca entre universidade e escola na formação docente: uma experiência de formação inicial e continuada. Revista Ciência e Educação, v.12, n.1, p. 73-97, 2006.

BARTELMEBS, R. C. A disciplina de estágio curricular na licenciatura em Ciências Exatas como espaço de reflexões sobre os modelos didáticos na formação docente. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 4, p. 22-38, 2020.

BEHREND, D. M. AMBIENTALIZAÇÃO DAS RELAÇÕES SOCIAIS ENTRE ESCOLA E UNIVERSIDADE NOS ESTÁGIOS CURRICULARES SUPERVISIONADOS: compreensões para a formação de professores a partir da Educação Ambiental. 2020. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2020.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução: Maria João Alvarez; Sara Bahia Santos; Telmo Mourinho Baptista. Rev. Antonio Branco Vasco. Portugal: Porto, 1994. 336p.

CYRINO, M.; SOUZA NETO, S. Parceria universidade e escola no estágio curricular: um processo em constituição. Revista Diálogo Educacional, v.17, n. 52, p. 661-682, abr./jun. 2017.

FONTOURA, H. A. Construindo pontes entre a universidade e a escola básica: relato e uma parceria em construção. In: SÜSSEKIND, M. L.; GARCIA, A. (Orgs.). Universidade-escola: diálogos e formação de professores. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2011, p. 155-170.

FREITAS, L. A.; MONTEIRO, E. P. Estágio supervisionado: compartilhando as experiências e os desafios para o ensino de Química no Amazonas. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 15, n. 33, p. 183-200, 2019.

HARTMANN, A. M.; GOI, M. E. J. O estágio no contexto da formação de professores: campo de experimentação e reflexão sobre a prática pedagógica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 2, p. 122-147, 2019.

LANGHI, R.; NARDI, R. Trajetórias Formativas Docentes: buscando aproximações na bibliografia sobre formação de professores. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 2, p. 7-28, 2012.

MARQUES, K. C. D.; NETO, L. C. B. T.; BRANCHE, V. R. Dos saberes disciplinares aos saberes pedagógicos: desafios de iniciação à docência de estagiários em Ciências Biológicas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, p. 122-138, 2019.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2016.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.

PIMENTA, S. S.; GUIMARÃES, T. S.; SILVA, N. A.; RODRÍGUEZ, A. S. M.; MASSENA, E. P. Cenário Integrador: a emergência de uma proposta de reconfiguração curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 1031-1061, 2020.

RIBEIRO, M. E. M.; RAMOS, M. G. A estruturação de subprojetos de Química do Pibid na forma de uma Comunidade de Prática: vivências desse modo de formação de professores no Rio Grande do Sul. Revista Thema, v. 16, n. 3, p. 636-652, 2019.

RIBEIRO, M. E. M. COMUNIDADES DE PRÁTICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: a compreensão do interesse dos estudantes por aulas de Química. Joinville, SC: [s.n], 2019, 293p.

ROSA, J. K. L.; WEIGERT, C.; SOUZA, A. C. G de. A. Formação docente: reflexões sobre o estágio curricular. Revista Ciência e Educação, v.18, n. 3, p. 675-688, 2012.

SÜSSEKIND, M. L. O estágio como entrelugar nos relatos de formação. In: SÜSSEKIND, M. L.; GARCIA, A. (Orgs.). Universidade-escola: diálogos e formação de professores. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2011, p.19-36.

TARDIF, M. Princípios para guiar a aplicação dos programas de formação inicial para o ensino. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 14, 2008. Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica de Porto Alegre, 2008.

WENGER, E. Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Published

2022-08-29

How to Cite

GUIMARÃES, T. S.; MASSENA, E. P. INTEGRATING SCENARIO: A COLLABORATIVE EXPERIENCE IN THE SUPERVISED INTERNSHIP AT THE UNIVERSITY-SCHOOL INTERFACE. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 123–135, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i30.589. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/589. Acesso em: 15 may. 2024.