CURRICULAR STAGE AS A MEDIATING ACTIVITY OF TEACHER TRAINING IN THE PEDAGOGY COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.621
Abstract views: 350 / PDF downloads: 418

Keywords:

Pedagogy course, Curricular stage, Mediation, Activity, Formative process

Abstract

This article deals with the curricular stage developed in the Pedagogy Course, in a Paulista State Public Institution, implemented in 2002. Aims, analyzing the didactic stage II, supported by essential mediators, such as dialogue, critical thinking and analytical and collective action. It is based on the method of dialectical historical materialism, placing the categories mediation and activity and uses the theoretical essay as referent methodological in the analysis of said topic. Considering the curricular stage as a field of knowledge implies it an epistemological status that breaks with its traditional conception, that is, instrumental practical activity seated in models that reduce teaching activity to an artisanal. It is concluded that the understanding of the stage as a mediator’s element of the teacher’s development, presented in this article, contributes to the initial training of the teacher from a more complex and procedural perspective.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BEZERRA, D. R. S. B. O processo de apropriação da Política da Educação do Campo por profissionais de uma escola do interior do estado de São Paulo. 2017. Tese (Doutorado em Psicologia) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP nº 28/2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: MEC/CNE, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/028.pdf. Acesso em: 29 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CP nº 1/2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília: MEC/CNE, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 26 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CP nº 2/2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: MEC/CNE, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 26 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CP nº 2/2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC/CNE, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 26 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CP nº 1/2020. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Brasília: MEC/CNE, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 26 abr. 2022.

CORRÊA, B. C. Experiências de estágio em um curso de pedagogia: vivências e desafios em busca de uma formação de qualidade. In: ARAUJO, E. S.; PACÍFICO, S. M. R. (org.). Docência e gestão: a aprendizagem em situação de estágio. Ribeirão Preto: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, 2010. p. 27-39.

LEONTIEV, A. O Desenvolvimento do psiquismo humano. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LIMA, M. S. L.; AROEIRA, K. P. O estágio curricular em colaboração, a reflexão e o registro reflexivo dos estagiários: um diálogo entre a universidade e a escola. In: GOMES, M. de O. (org.). Estágio na formação de professores: possibilidades formativas entre ensino, pesquisa e extensão. São Paulo: Edições Loyola, 2011. p. 67-81.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro I. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.

OLIVEIRA, R. N. C. A mediação na prática profissional do assistente social. Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 26, p. 79-93, 1988.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 2001.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez Editora, 2008.

PIMENTA, S. G.; SEVERO, J. L. R. L. A Pedagogia como lócus de formação profissional de educadores (as): desafios epistemológicos e curriculares. In: PIMENTA, S. G; SEVERO, J. L. R. de L. (org.). Pedagogia: teoria, formação, profissão. São Paulo: Cortez Editora, 2021. p. 39- 72.

SÃO PAULO. Universidade de São Paulo. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras. São Paulo: Pró-Reitoria de Graduação, 2021.

SAVIANI, D. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, p. 26-43, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12463. Acesso em: 30 mar. 2022.

SAVIANI, D. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO – USP. Programa de formação de professores da USP. São Paulo: Pró-Reitoria de Graduação, 2004.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Praxis. São Paulo: Paz e Terra, 1977.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos 33 psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas: Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Madrid: Visor, 1995. v. 3.

Published

2022-08-29

How to Cite

RIVAS, N. P. P.; PEDROSO, C. C. A.; BEZERRA, D. R. dos S. CURRICULAR STAGE AS A MEDIATING ACTIVITY OF TEACHER TRAINING IN THE PEDAGOGY COURSE. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 63–76, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i30.621. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/621. Acesso em: 19 may. 2024.