CHARACTERIZATION OF THE PRACTICE AS A CURRICULUM COMPONENT IN DEGREE COURSES IN BIOLOGICAL SCIENCES AND CHEMISTRY IN THE STATE OF RIO GRANDE DO SUL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i34.684
Abstract views: 134 / PDF downloads: 79

Keywords:

Curricular organization, Teacher training, Biology, Chemistry

Abstract

Practice as a Curriculum Component (PCC) is a dimension of initial teacher training established in 2002 with the aim of articulating the theoretical and practical dimensions of teacher training. Our study seeks to analyze how PCC appears in official documents and in undergraduate course projects in Biological Sciences and Chemistry. Qualitative research was carried out by document analysis and data analysis was carried out according to the assumptions of Content Analysis. The results of the analysis demonstrate that the courses are, documentally, in accordance with what is required by legislation for teacher training, both in their theoretical assumptions and in relation to the workload and its distribution. Furthermore, in the analysis, fundamental characteristics of the PCC are highlighted, such as the approximation of the teaching activity, construction of the teaching identity and articulation of knowledge. Thus, we also highlight the importance of maintaining the PCC as setted in the Resolutions of 2002.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BARBOSA, A. T.; CASSIANI, S. Circulação de sentidos da prática como componente curricular na licenciatura em Ciências Biológicas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/123/106 Acesso em: 27 jul 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v2i4.1920

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 229p.

BOTON, J. M.;TOLENTINO-NETO, L. C. B. Caracterização da prática como componente curricular em cursos de biologia. ACTIO: Docência em Ciências, v. 4, p. 127, 2019. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v4n1.8547

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP 09, de 08 de maio de 2001. Brasília, DF, 2001a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. Acesso em: 27 jul 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Brasília, DF, 2002a. Recolocar em ordem cronológica

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 2, de 19 de fevereiro de 2002. Brasília, DF, 2002b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf Acesso em: 27 jul 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 2, de 1º de julho de 2015. Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431- res-cne-cp-002-03072015-pdf/file Acesso em: 27 jul 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 02, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file Acesso em: 27 jul 2022.

CALIXTO, V.S.; KIOURANIS, N.M.M.; VIEIRA, R.M.. Prática como Componente Curricular: horizontes de compreensão dos formadores de professores de Química. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 24, n. 2, 2019. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1348/pdf Acesso em: 27 jul 2022. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p181

DINIZ-PEREIRA, J. E. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para formação docente. Educação & Sociedade. 68: 109-125, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300006

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. Ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 2007.

INEP. Indicadores de Fluxo da Educação Superior, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/indicadores-de-fluxo-da-educacao-superior Acesso em: 27 jul 2022.

OLIVEIRA, M. C. A.; BRITO, L. D. Por entre as Palmas deste Lugar. A Prática como Componente Curricular nos Cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas de Duas Universidades Estaduais do Nordeste. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois?.Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 99 2017. P. 19-38,

PEREIRA, B.; MOHR, A.. Origem e Contornos da Prática como Componente Curricular. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois?. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 99 2017. P. 19-38, ISBN: 978-85-9457-025-3.

PEREIRA, M. S.; VELASCO, P. D.N. Práticas de ensino e formação docente: notas sobre a experiência da Licenciatura em Filosofia da UFABC. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 40 n. 1, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15967/pdf Acesso em: 6 abr. 2021 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644415967

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência – teoria e prática: diferentes concepções. Formação da pedagoga e do pedagogo: pressupostos e perspectivas. Tradução . Marília: Cultura Acadêmica, 2012. P. 244.

SCHMITZ, Gabriela. Luisa. A prática como componente curricular em cursos de licenciatura em ciências biológicas e em química. 2022. 211 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022. DOI: https://doi.org/10.58203/Licuri.83465

SCHMITZ, G. L.; TOLENTINO-NETO, L.C.B. A prática como componente curricular: panorama das publicações e contextos da produção científica. Revista Internacional de Educação Superior, v. 8, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8664826

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SILVÉRIO, L. E. R. As práticas pedagógicas e os saberes da docência na formação acadêmico-profssional em Ciências Biológicas. 2014. 486 f. Tese (Doutorado em Educação Científca e Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científca e Tecnológica. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

SILVÉRIO. L. E. R.. Prática como Componente Curricular: desafios e possibilidades da integração da formação acadêmica com o campo profissional da docência. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. G.. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois?. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017. p. 151-170, ISBN: 978-85-9457-025-3.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.

TERRAZZAN, E. A.; DUTRA, E. F.; WINCH, P. G.; SILVA, A. A. Configurações curriculares em cursos de licenciatura e formação identitária de Professores. Diálogo Educacional, v.8, n. 23, 2008, p. 71–90. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3973/3889> Acesso em: 27 jul 2022. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v8i23.3973

TERRERI, L. Políticas curriculares para a formação de professores em Ciências Biológicas: investigando sentidos de prática. 2008. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

WIELEWICKI, H. G.; KRAHE, E. D. Prática como Componente Curricular: entre Teoria e Prática – modos de implementação. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois? Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017. p. 123-149. ISBN: 978-85-9457-025-3.

Published

2024-02-09

How to Cite

SCHMITZ, G. L.; TOLENTINO-NETO, L. C. B. de. CHARACTERIZATION OF THE PRACTICE AS A CURRICULUM COMPONENT IN DEGREE COURSES IN BIOLOGICAL SCIENCES AND CHEMISTRY IN THE STATE OF RIO GRANDE DO SUL. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 34, p. 70–84, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i34.684. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/684. Acesso em: 12 may. 2024.