Study and Research Groups on Work and Teacher Training – GETRAFOR (2008-2017)

Authors

  • Márcia Souza Hobold Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Aliciene Fusca Machado Cordeiro Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE
  • Sonia Maria Ribeiro Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i18.182
Abstract views: 510 / PDF downloads: 376

Keywords:

Teacher Training, Teaching work, Search group

Abstract

This text presents information from the Group of Studies and Research on Work and Teacher Training - GETRAFOR, showing a panorama of its operation and development of the researches of the projects that are linked to the research group. The way of functioning, as a group covering three different research projects, is explained by the teachers, students and teachers of the Basic Education of the Public Education Network, who participated actively during the years 2008 to 2017. The central objective of GETRAFOR is to carry out investigations geared towards work and teacher training in the various instances of its realization, from a multidetermined point of view, that considers historical, political and cultural issues. The results are evidenced by the data of the research projects throughout the text, as well as the presentation of the central concepts of GETRAFOR study and the methodologies used for the research development.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARROYO, Miguel González. Condição docente, trabalho e formação. In: SOUZA, João Valdir (org.). Formação de professores para a Educação Básica: 10 anos de LDB. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p.191 a 209.
DUARTE, Adriana. Políticas educacionais e o trabalho docente na atualidade: tendências e contradições. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana (orgs.). Políticas Públicas e Educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2011.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
GATTI, Bernardete; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
LÓPEZ , C.I. Discapacidad y docencia universitária. Disponível em: <http://www.fchst.unlpam.edu.ar/iciels/215.pdf>. Acesso em: 23 set. 2015.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: teses sobre Feuerbach. Trad. Silvio Donizete Chagas. São Paulo: Centauro, 2002.
OLIVEIRA, D.A. Trabalho docente. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
VÁSQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciências Sociais – CLACSO; São Paulo: Expressão, 2007.

Published

2018-12-21

How to Cite

HOBOLD, M. S.; CORDEIRO, A. F. M.; RIBEIRO, S. M. Study and Research Groups on Work and Teacher Training – GETRAFOR (2008-2017). Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 18, p. 103–116, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i18.182. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/182. Acesso em: 19 may. 2024.